Filem juga merupakan media seni hiburan yang menggabungkan
keupayaan teknologi dan kemahiran seni persembahan. Hiburan yang disalurkan
melalui media komunikasi ini dengan mudah dapat mempengaruhi masyarakat. Filem
yang dihasilkan cuba disesuaikan dengan keperluan semasa penonton sehingga ianya
dapat berkembang dengan popular. Inovasi teknologi filem sebagai media
komunikasi kemudiannya menjadi media penting menyalurkan unsur-unsur hiburan
yang bersifat komersial.
Di Malaysia, industri filem merupakan industri yang dianggap kecil
untuk memenuhi keperluan 30.1 juta populasi rakyat Malaysia (Jabatan Perangkaan
Malaysia 2016). Pihak kerajaan terpaksa bergelut untuk mempromosikan industri
ini ke pasaran antarabangsa kerana terpaksa bersaing dengan kemasukan filem
yang pelbagai dari Hollywood. Malah pihak kerajaan juga amat menitikberatkan
industri filem mematuhi pelaksanaan syariat untuk melahirkan modal insan kelas
pertama.
Apatah lagi penghasilan filem Melayu sama ada secara lansung atau
tidak sebenarnya menjadi tujuan agama. Filem merupakan salah satu alat proses
pembelajaran yang perlu digunakan dengan sebaik mungkin. Malah usaha untuk
mempromosikan filem Melayu berunsurkan agama dan menepati syariat dapat
membantu melahirkan semangat perpaduan dalam kalangan masyarakat di Malaysia.
Namun mutakhir ini, filem seram semakin menjadi tarikan dalam
masyarakat Malaysia . Kebanjiran filem seram adalah cuma satu trend ketika masyarakat kita sedang
menggemari kisah mistik, dunia hantu dan apa sahaja yang berkaitan dengan
fantasi. Namun, ada sesetengah pihak yang menyifatkan bahawa lambakan filem
seram boleh memberi kesan negatif kepada pembangunan diri remaja Islam
termasuklah memesongkan akidah, merendahkan minda, tidak membantu mutu filem
dan sekadar menguntungkan penerbit.
UNSUR-UNSUR YANG WUJUD DALAM FILEM SERAM
Perbomohan
Setelah diteliti, didapati bahawa unsur perbomohan di dalam filem
‘khurafat’ adalah merupakan unsur yang paling utama dan menonjol dan ia
merupakan salah di sisi hukum syarak serta bertentangan dengan akidah.
Di dalam filem ini, unsur perbomihan ditonjolkan ketika mana Johan
membomohkan Anna (bekas kekasihnya), bagi mendapatkan perhatian dan rasa
tercabar di atas penolakan Anna terhadap dirinya sebelum ini. Johan mendapat
khidmat bomoh dengan mengenakan minyak senyonyong/minyak dagu yang diperolehi
daripada seorang mayat lelaki. Bomoh tersebut mengingatkan Johan bahawa roh
yang terdapat dalam badan Anna adalah daripada mayat lelaki tersebut.
Oleh itu, unsur perbomohan di dalam filem ini adalah menyalahi dengan
etika perbomohan Islam yang sebenar serta hukum syarak dan telah bertentangan
dengan akidah Islam. Selain itu, terdapat juga unsur-unsur penggunaan jampi
serapah oleh bomoh yang tidak dapat difahamai makna bacaannya. Dalam filem
tersebut, semasa ritual pemujaan dijalankan, bomoh tersebut akan embaca mantera
dan jampi yang bertujuan menyeru “benda” yang dibelanya bagi meminta bantuan
dalam menjayakan agenda mereka itu.
Dalam Islam, jampi yang dibenarkan adalah dengan menggunakan
ayat-ayat suci al-Quran atau nama-nama Allah atau sifat-sifat-Nya atau apa
sahaja yang sabut dengan al-Sunnah, jampi yang digunakan juga mestilah dalam
Bahasa Arab dan diketahui maknanya. Selain itu, ia juga tidak boleh beriktikad
bahawa jampi itu memberi kesan manfaat dengan sebab dirinya sendiri, bahkan
wajib beriktikad ia dengan takdir Allah S.W.T. jampi yang diharamkan ialah
jampi yang mengandungi doa atau permintaan dan minta perlindungan dengan
makhluk selain Allah S.W.T. ataupun jampi yang disebut nama-nama syaitan.
Begitu juga haram jampi yang mana penjampinya/bomoh beriktikad bahawa jampi itu mempunyai kuasanya sendiri tanpa
keizinan Allah S.W.T.
Khurafat Dan Tahyul
Unsur-unsur khurafat dan tahyul ini jelas dalam filem “khurafat”
dan “sumpahan kum-kum”. Dalam filem khurafat, unsur khurafat yang jelas dapat
dilihat adalah ketika mana watak Johan yang perlu menghantar jenazah Anna
(bekas kekasihnya) yang mati kerana membunuh diri ke kampung. Dalam perjalanan
penghataran jenazah tersebut, tiba-tiba radio yang sedang mengalunkan ayat-ayat
suci al-Quran terhenti, sejurus itu, pemandu van tersebut menoleh ke belakang
dan mendapati jenazah Anna berada disebelahnya dan mengakibatkan kemalangan. Setelah
kematian tersebut, Johan dikejar oleh Anna bagi menuntut janji Johan untuk
bersamanya.
Unsur-unsur khurafat dalam filem ini mampu memomokkan pemikiran
penonton bahawa setiap jenazah atau mayat individu yang telah meninggal dunia
boleh dihidupkan semula. Hal ini secara tidak langsung mengakibatkan masyarakat
takut mendekati jenazah dan menyakini bahawa setiap jenazah yang meninggal
akibat disihir akan menjadi pocong bagi menuntut bela.
Begitu juga dalam filem Sumpahan Kum-Kum yang mana Mila menemui
Mak bagi menghilangkan jerawat-jerawat di mukanya kerana malu dengan ejekan
rakan-rakan di tempat kerjanya. Setelah itu Mak Mah mandikan Mila dengan air
bunga dan kemudiannya memasukkan susuk di mukanya dengan syarat Mila tidak
melihat cermin selama 44 hari. Semua amalan-amalan ini adalah bertentangan
dengan apa yang diajarkan di dalam Islam. Islam mengajar umatnya bahawa setiap
hajat atau pertolongan hendaklah dipohon kepada Allah. Malahan, dituntut untuk
berusaha dan berikhtiar untuk mengubati penyakit yang dialami, akan tetapi
haruslah menepati garis panduan syarak dan tidak menyekutu Allah dengan sesuatu.
Menyeru Roh Atau Hantu
Amalan dalam menyeru roh dan hantu sebenarnya bukanlah datang daripada si
mati, tetapi ia adalah merupakan seruan kepada jin. Hal ini adalah disebabkan
jin boleh menyerupai dan memasuki badan manusia serta mengeluarkan suara-suara
tertentu dan aneh, seperti yang dapat dilihat dalam filem Nangkrong. Iaitu
ditonjolkan adegan bomoh handal yang telah ditemui oleh Aman, Bada dan Cumi dengan
menyeru “Puteri Laut” bagi memperolehi nombor ekor. Kebiasaan masyarakat pada
hari ini gemar memohon bantuan melalui perantaraan seperti mana memuja
kubur-kubur dan sebagainya bagi memperolehi kepentingan dan tujuan tertentu.
KESIMPULAN
Secara umum, filem mempunyai pengaruh yang sangat besar dalam
kehidupan manusia. Dengan kewujudan pelbagai genre filem maka penerbit dapat
berkarya untuk menyampai mesej dan idea-idea pemikiran mereka. Di Malaysia,
kecenderungan industri filem menerbitkan filem seram telah banyak memberi
implikasi kepada masyarakat. Rata-rata filem tersebut memaparkan unsur-unsur
syirik yang boleh mengoyah akidah umat Islam. Walaupun tidak dinafikan, melalui
filem mereka memperoleh banyak ilmu dan maklumat-maklumat baru yang tidak diketahui
oleh mereka.
Namun, peratusan yang dicatatkan berkaitan dengan pengaruh filem
seram ke atas penonton khususnya remaja adalah tinggi. Remaja cenderung untuk
terpengaruh dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan akidah dan pembangunan
diri mereka. Ini kerana mereka sentiasa dimomokkan dengan situasi yang
menakutkan dalam kehidupan seharian mereka seperti watak penonjolan hantu di
bilik mandi, di kawasan perkuburan, kemunculan pocong-pocong dalam menuntut
janji, dendam dan sebagainya.
Kesimpulannya, filem seram memberi pengaruh yang kuat kepada penonton sama ada kepada akidah dan pembangunan diri mereka. Oleh kerana itu, tontonan filem seram perlu diambil perhatian oleh semua pihak supaya isu syirik contohnya tidak lagi dipaparkan di dalam filem kerana ia merosakkan akidah dan melemahkan iman modal insan yang bakal menyumbang untuk pembangunan negara pada masa akan datang.
No comments:
Post a Comment